SEO wordt door veel personen aangeduid als iets abstracts, iets wat lastig is om te standaardiseren en procesmatig op te lossen gezien. Een ervaren SEO-specialist weet in de praktijk echter dat dit niet het geval is. SEO kán worden gestandaardiseerd en procesmatig worden uitgevoerd. In dit artikel bespreek ik de onderdelen binnen SEO-content die eenvoudig, na een grondige analyse, structureel (maandelijks of wekelijks) kunnen worden uitgevoerd.
Content schrijven ter publicatie op je eigen website: het zoekwoordonderzoek
Het schrijven van content ter publicatie op je eigen website is een groot onderdeel van het verbeteren van de organische vindbaarheid. Deze content is immers hetgeen dat wordt “gevoed” aan de zoekmachines. De landingspagina’s die je schrijft, komen uiteindelijk hogerop in Google.
Om structureel aan de slag te gaan hiermee is het nodig om voorafgaand een zoekwoordonderzoek uit te voeren. Met dit zoekwoordonderzoek bepaal je welke zoekwoorden interessant zijn om terug te laten komen in de teksten van je website. Uiteindelijk koppel je de zoekwoorden aan de correcte landingspagina’s om een contentstrategie te vormen.
Het bepalen van interessante zoekwoorden doe je aan de hand van het aantal zoekopdrachten per maand, de mate van concurrentie en de relevantie voor je bedrijf. Het zoekwoord “SEO-specialist” is bijvoorbeeld erg waardevol voor een.. SEO-specialist. J
Structureel content schrijven: de eerste maand
Na het opstellen van het zoekwoordonderzoek kun je aan de slag gaan met het structureel schrijven van kwalitatieve content. Het is van belang dat deze content daadwerkelijk een meerwaarde levert aan de lezer en niet alleen voor Google is geschreven. Het heel vaak laten terugkomen van een zoekwoord in je tekst helpt niet (meer) bij de organische vindbaarheid hiervan.
Daarvoor zijn bijvoorbeeld kwaliteit van de content en intentie van de zoeker in de plaats gekomen. De intentie van de zoeker móet matchen met de intentie van de content.
Ga hier structureel mee aan de slag door na het zoekwoordonderzoek de eerste landingspagina’s te schrijven. Na het schrijven van de eerste landingspagina’s is het mogelijk om de prestaties van deze landingspagina’s te meten. Dit kun je doen door middel van Google Analytics of zelfs de Google Search Console.
Structureel content schrijven: maandelijks aan de slag
Nu gaan we aan de slag met het maandelijks schrijven van verschillende landingspagina’s. Aan de hand van de prestaties van de geschreven en gepubliceerde landingspagina’s kunnen keuzes worden gemaakt. Maandelijks kan een contentstrategie worden gemaakt welke kan worden uitgevoerd. Hierbij worden pagina’s zowel nieuw geschreven als de bepaalde pagina’s worden herschreven / aangevuld.
Bekijk voor meer informatie de website van Ralf van Veen. Een ervaren SEO-specialist.